Testas zet met eerste 20 actiepunten stap naar structureel duurzaam ondernemen
Testas heeft altijd oog gehad voor duurzaamheid, maar sinds oktober vorig jaar heeft men een stap verder gezet. Met begeleiding van VOKA Antwerpen-Waasland, een netwerk van ondernemingen, wordt nu en de komende jaren structureel en doelgericht ingezet op duurzaam ondernemen in brede zin. VOKA biedt hiervoor een kader met als basis de 17 Sustainable Development Goals. Dit op het vlak van People (mensen), Planet (milieu), Prosperity (welvaart) en Profit (opbrengst). Er is een kartrekkende ambassadeursgroep van 10 medewerkers geformeerd en op basis van een nulmeting – hoe staat het er bij Testas voor op het vlak van duurzaamheid? - zijn voor dit jaar 20 meetbare actiepunten benoemd binnen de vier P’s. De mouwen zijn opgestroopt en dat zijn echt wel meer dan enkel de ambassadeursmouwen.
Nulmeting
Gilles Heymans en Sébastien Hermus vormen de schakel met VOKA. Sébastien: “De nulmeting in oktober heeft uitgewezen dat we qua duurzaamheid echt al wel ergens staan. Dat heeft mede te maken met onze bouwkundige uitbreidingen van vorig jaar waarvoor we aan allerlei wettelijke duurzaamheidseisen moesten voldoen. Die zijn echter vooral gericht op milieuaspecten. Het kader van VOKA is veelomvattender. De stap die we nu zetten is dat we op een breder front en ook op structurele basis aan een duurzame organisatie werken.”
Ambassadeursgroep
Gilles: “Omdat we duurzaamheid breed willen borgen in de organisatie hebben we echt met changemanagement te maken. Daarom zijn we met ambassadeurs gaan werken die samen alle geledingen van Testas vertegenwoordigen. Ieder van deze ambassadeurs neemt een aantal acties op zich en betrekt daar medewerkers bij. In een maandelijks overleg bespreken de ambassadeurs de ontwikkeling en voortgang met elkaar en wisselen ervaringen en tips uit.”
Communicatie
Gilles: “De bewustwording rond duurzaam ondernemen vinden we heel belangrijk. Het is iets van iedereen. In een algemeen overleg in december hebben we het duurzaam ondernemerschap aan alle medewerkers uiteengezet. Daarnaast houdt in de ambassadeursgroep één collega zich bezig met de communicatie eromheen: Maarten Janssens van de afdeling Finance.
Maarten: “Om het thema als het ware in te slijpen hebben we een mascotte bedacht als herkenbaar gezicht van het project. Zo is Sam ontstaan uit het tekentalent van MCB-collega Marino van Beek. Sam is een korte en krachtige naam. Hij staat op 4 verschillende plaatsen bij Testas, elk met 5 van de 20 actiepunten erbij. Medewerkers lopen er dus dagelijks tegenaan en krijgen zo de boodschap mee: we zijn bij Testas met duurzaam ondernemen bezig en jij doet mee. Los van deze algemene communicatie kijk ik per actiepunt met de betreffende ambassadeur wat we wanneer aan wie communiceren over ontwikkelingen. Zo nemen we iedereen op een goede en betrokken manier mee. Dat werpt al eerste vruchten af, want collega’s komen zelf met ideeën.”